Direktlänk till inlägg 6 februari 2009

Lite tankar

Av Mirka - 6 februari 2009 09:44

Har läst diskutioner om programmet "Familjen annorlunda" och eftersom detta med stora familjer ligger mig nära till hjärtat så har jag beröts rätt mycket av allt folk har skrivit!


Övervägande har i dessa diskutioner skrivit possitiva saker vilket var roligt att läsa:-)

Men sen finns det ganska många som är så oerhört trångsydda att man blir bara så irriterad!

Att "vi" (som har många barn) lever på bidrag och skattebetalarnas pengar tex!

Att Sverige är byggt så att ALLA som har barn har rätt till barnbidrag betyder INTE att "vi" lever på skattebetalarnas pengar!

Att "vi" har också rätt till föräldrarpenning (jag har faktiskt arbetat också!) är INTE att "vi" lever på skattebetalarnas pengar!

Vi har aldrig levt på sos eller haft bostadsbidrag!

"vi" blir allt annat än rika på barnbidraget! Visst kan beloppet som vi får i barnbidrag låta mycket för de med 1-3 barn men jag LOVAR att det är en fis i rymden i förhållandet till vad barnen kostar en månad!

Så NEJ NEJ vi har inte valt att ha 10 barn på grund av barnbidrag!

Vem gnäller på en "normal svensson) för att de får barnbidrag o tar ut föräldrarpenning?? Jus det...typ ingen!

Vad är skillnaden egentligen på de och "oss"??

Sen det här är bra...!

"vi" skaffar många barn så att vi "mammor" ska slippa jobba!

Okej.....Jag har arbetat i rätt många år och testat rätt många olika yrken och jag LOVAR åter igen att gå till ett vanligt arbete är rena semester många gånger jämfört med mitt "jobb" som hemma-mamma med många småbarn! Och jag får ingen lön för det heller (inget gnäll av mig för det)!

Och jag kommer att återgå till mitt "riktiga"arbete så småningom:-)

Så nej, jag tror ärligt talat inte att de flesta av "oss" smiter ifrån arbetslivet;-)

Sen vissa som undrar om inte "vi" vet vad preventiv-medel är förnåt!!!

Men herre gud! Vilka dumhuven!!

Jag kan ärligt säga att jag (och garanterat flera andra av "oss") vet fan så mycket bättre än de flesta vad p-medel är och vilka olika sorter som finns!

Jag har testat det mesta och det jag inte har testat det tycker inte flera olika läkare att jag ens behöver testa pga inget har funkat!! Så nog vet jag vad p-medel är allt!!

Sen att gubben inte vill använda kondom och vi inte vill sterilisera oss ännu...det är en annan sak! Och helt och hållet vårt val!

Om folk ändå kunde gnälla på mera vesentliga saker som tex. Alla dessa direktörers/politikers mångmiljon-fallskärm mm mm

Finns ju så mycket viktigare saker att lägga sin energi på istället för att hacka på oss med många barn!

Vi gör rätt för oss i sammhället och det kommer våra barn också att göra!

Visst att världen är överbefolkat redan men vad då....Ska Sverige bli som Kina då eller?? Är det en bra lösning??

Tror inte det för det för med sig massa andra problem i stället!!


Hacka på de som medvetet utnyttjar systemet istället (känner många såna)

Inte på "oss" som själva tar hand om våra familjer och är skötsamma!


Japp, tror att jag är klar för stunden:-D



 
 
Katta

Katta

6 februari 2009 10:34

Håller med dig, själv har jag 5 barn och älskar de över allt annat! Barnen är våran framtid! Hade gött! / Katta

http://lill-loppa.bloggagratis.se

 
Mamma10

Mamma10

6 februari 2009 11:54

Håller fullständigt med dig !!!! Sätt dit dom som verkligen utnyttjar systemet !!! Sen tror jag den svenska avundsjukan spelar stor roll i vad dom säger en del, det är inte många som klarar av så stor familj många har jämt sjå med två små kottar !!! Ha det bäst//Bettan

http://www.metrobloggen.se/Ville

 
tro hopp och kärlek

tro hopp och kärlek

7 februari 2009 18:27

Instämmer till fullo!!!!!!
Pyttsan att vi skulle vara hemma för barnbidrag eller för att inte vilja vara i arbetslivet. Jobbar vi inte lämnar vi väl plats till ngn annan och det måste väl vara bra?
Tänk, vad mkt pengar våra barn kommer att införtjäna till staten i form av skatter.
Min 22 åriga dotter tar sin sjuksköterska examen nu till sommaren, det är kanon för samhället.
Så länge man tar hand om sitt ska väl ingen annan gå in med ngr pekpinnar.
En del vill ha mgn barn en del vill ha ett eller två osv. Valet är fritt.

http://familjeliv

 
Katta

Katta

8 februari 2009 15:56

Läste att du kommer från Märsta... Vi flyttade från Märsta till Enköping men mina föräldrar bor fortfarande i Steninge! Kram

http://lill-loppa.bloggagratis.se

 
Mirka

Mirka

9 februari 2009 14:32

Ja, Katta....vad världen är liten:-D Var det länge sen ni flyttade?
Kram

http://www.norrstrom.bloggagratis.se

 
jenny

jenny

10 februari 2009 15:48

barnet ligger o jäser i magen - bf 1/6
så jag o sambon har inga barn än så länge och vi kommer troligtvis inte skaffa tio stycken, men det får framtiden utvisa.
jag känner att alla på fl ser inte sina egna brister utan ser bara hur de med många barn gör o då vill de gärna hitta något att irritera sig på.
kanske för att de själva har lämnat sina barn på dagis när barnen varit i ett års åldern o prioriterat sin karriär. - det är för mig = att inte ha tid till sitt barn.
men jag tror att man kan diskutera detta i en evighet eftersom vissa folk vill ha saker att störa sig på.

bra skrivet, nu ska jag läsa vidare!
kram

http://hyperballad-poetry.blogspot.com

 
Mirka

Mirka

11 februari 2009 14:42

Ja, det finns alltid såna som gärna ser fel i allt för att själva verka "bra o duktiga"!
Ingen är perfekt men man ska inte leta efter fel på allt o alla för det;-)
Ha det bra:-) Kram

http://www.norrstrom.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mirka - 18 mars 2009 07:56

Nu har jag börjat använda min nya blogg så vill ni hitta dit (skriver inte adressen här)så hojta till så får ni den:-)   Är fortfarande inte riktigt nöjd med den nya bloggen men orkar inte hatta fram o tillbaka så då kör jag nu helt o hållet där.......

Av Mirka - 17 mars 2009 12:07

Jag var upp till vårdcentralen åter igen med Alice för omläggning av handen. Allt ser bra ut och det läker fint. Vi ska tillbaka på onsdag och sen ska vi på torsdag till Astrid Lingrens brännskadeavdelning för återkoll och för att se skadans djup.  ...

Av Mirka - 17 mars 2009 11:31

Nu är allting bestämt med Daniel! Han kommer att flytta till sin mor om 2 veckor:-(   Han var hos henne i helgen och kom hem sent på kvällen och dessutom med en böteslapp på 1200kr!! Han hade inte betalat på pendeltåget! Jag fick ett sms av hans mamm...

Av Mirka - 17 mars 2009 11:22

Skit,hade fullt upp igår och hann inte blogga alls tyvärr:-( Det här börjar ju bli som en drog för mig:-D Jag har alltid hatat att skriva över huvud taget men tycker nu att det är såå roligt och nyttigt att få ner lite tankar och funderingar, då får ...

Av Mirka - 15 mars 2009 13:52

Fredagskvällen kollade vi på Lets Dance som vanligt:-)Nu blir det riktigt spännande när Elisabeth har åkt ut!Tycker att de 3 kvarvarande paren är alla så enormt duktiga och härliga , alla på olika sätt.Har olika favoriter varje vecka typ:-DIgår gick ...

Ovido - Quiz & Flashcards